dilluns, 28 de novembre del 2011

La generació google a la biblioteca escolar


El dissabte 26 de novembre va tenir lloc a Lleida la II Jornada de biblioteques escolars a les comarques de Lleida. L'edició d'enguany portava per títol: Lectura i biblioteca a l'era digital.

Mediatecaris de l'escola vam assistir-hi i vam compartir el mati amb les gairebé dues-centes persones que s'havien inscrit a la jornada. De totes les xerrades i tallers, però, volem destacar la conferència
La generació geoogle a la biblioteca escolar: reptes, oportunitats i canvis, del professor de la Universitat Pompeu Fabra Daniel Cassany.

A la conferència es va resumir el comportament de la denominada generació google, és a dir, els nadius digitals que han nascut després de l'arribada d'internet i que quan tenen una necessitat informativa teclegen i cliquen el motor de cerca de google. En Daniel Cassany va fer referència a una sèrie de metàfores amb molt de contingut:

- 1ª metàfora: nadius i immigrants digitals: Marrk Prensky és l'autor d'aquesta ja coneguda diferenciació segons la qual, els nois i noies nascuts a la generació dels 90 són nadius digitals, mentre que les persones que han nascut abans d'aquesta data són immigrants.

- 2ª metàfora: visitants i residents digitals: aquesta proposta d'en Peter Kruse no és tan famosa com l'anterior, però potser és més acurada: internet facilita l'accés a la informació (visitants), però això no vol dir que realment s'entengui, es domini aquesta informació (resident).

- 3ª metàfora: Web 2.0: aquest concepte formulat per Tim O'Really entén internet com un rusc, un núvol... on s'hi aporta contingut. Internet exigeix trebllar.

- 4ª metàfora: Contingut i continent: l'important és el suport (continent) o el que hi ha a dins (contingut)? TiC, llibres o ordinadors no és el més important (continent) sinó allò que es vol transmetre (contingut).

- 5ª metàfora: bretxa informacional: existeix un esboranc entre l'accés a la informació i la comprensió i domini d'aquesta informació. el paper de l'escola és compensar aquesta distància.

- 6ª metàfora: Els superpoders: no per posar una màquina a la nostra vida (ordinador, iPhone...) aquesta millora. S'aprén a partir de l'activitat que realitzem amb els aparells, no pel simple fet de tenir la màquina.

- 7ª metàfora: Noms i verbs: Mark Prensky va constatar que quan parlem d'educació i internet, els noms fan referència a "logos": són volàtils (facebook, twitter...), mentre que els verbs no tenen logo , són constants (ser rigorós, presentar les coses lògicament...). Els nens saben alguns noms, mentre que el professorat tenen els verbs: cal, doncs, compartir (i sense por!).

Les metàfores anteriors tenen la seva aplicació a la biblioteca escolar i també a la funció del responsable d'aquestes biblioteques:

- La biblioteca escolar avui se centra en el document en format paper, mentre que la biblioteca del futur, a més de paper, ha de potenciar les pantalles i els connectors.

- Finalment, el bibliotecari escolar té un paper fonamental en un món cada cop més digital i amb excés d'informació: ha de ser un bibliotecari localitzador. Ha d'educar en informació (perquè la informació cada vegada és més dinàmica, diversa, extensa... i el bibliotecari la domina i ha de fer de mitjancer d'aquesta informació amb l'alumnat).