Les biblioteques escolars en temps de confinament: servei bàsic i estratègic?
[Editorial Abril 2020] Ja portem més de sis setmanes confinats a casa. Biblioteques de tipologies diverses estan fent mil i una activitats per poder complir amb la seva funció última: donar accés a la informació i la cultura, cadascuna en el seu àmbit. Biblioteques públiques, universitàries, patrimonials, etc., tothom està posant de la seva part per acompanyar els seus usuaris i els ciutadans en general en aquests dies de confinament.
I les biblioteques escolars, què estan fent, ara que els centres estan tancats? En aquests moments en què infants i joves han de treballar des de casa, els professors han d’inventar-se maneres atractives de fer-los arribar el coneixement, i les famílies necessiten recolzament per ajudar-los i gestionar el confinament, les biblioteques dels centres haurien de tenir-hi un paper important.
Ara bé, funcionen? Depèn de cada escola i institut. Si en circumstàncies normals el fet que la biblioteca d’un centre funcioni depèn en gran mesura d’ell, en aquests moments complicats encara més. Els centres que normalment aposten per la biblioteca i aquesta forma part del seu projecte educatiu, ara també compten amb ella, i per tant pot seguir fent la tasca d’acompanyament als infants i recolzament a famílies i mestres.
Quan el centre no creu en la seva biblioteca, tant si la persona encarregada depèn del mateix centre com si està contractada per l’associació de famílies d’alumnes, en alguns casos ha deixat de funcionar perquè no s’hi dediquen els recursos necessaris, o fins i tot s’ha fet un ERTO al personal.
Hem pogut llegir que tant el Govern de la Generalitat com alguns ajuntaments han aprovat mesures per ajudar el sector cultural, entre altres coses, amb una dotació per a la compra de llibres per a biblioteques públiques, que ajudarà al mateix temps les biblioteques, les llibreries i les editorials.
Les biblioteques escolars, que depenen del Departament d’Educació, no entren dins aquestes mesures, que sorgeixen del Departament de Cultura. Un cop més, aquesta diferència de dependència deixa les biblioteques escolars fora de joc. És comprensible que el Departament d’Educació en aquests moments tingui massa fronts oberts i no els dediqui ni l’atenció ni els recursos econòmics que necessiten. Però el problema no és d’ara; si realment des de l’Administració s’apostés per unes biblioteques ben dotades, tant de personal com de fons, amb un personal amb prou hores de dedicació, ben format, i no depengués de cada centre, podrien ser el suport imprescindible per acompanyar infants, mestres i famílies aquests dies.
Amb tot, entre les que funcionaven i segueixen funcionant hem trobat a les xarxes socials iniciatives interessants; segur que n’hi ha moltes més que no coneixem i no queden reflectides a les xarxes; això és només un petit tast. El banc de recursos organitzat per tipus de públic de les biblioteques dels instituts Institut Menéndez y Pelayo i Teresa Pàmies. Les múltiples activitats de Sant Jordi, com les lectures de contes per telèfon de l’Escola Estel-Guinardó o els Jocs Florals de l’Institut Escola Trinitat Nova.
Els blogs són una de les formes més habituals per fer difusió d’activitats i lectures, i en trobem molts, com els de les mediateques d’algunes escoles pies de Catalunya, la d’Olot o la de Granollers. La teca de la mediateca; el de la Biblioteca Jordina Vila, de l’IES Lluís de Requesens, a Molins de Rei; o el de la biblioteca de l’escola Torrent d’en Melis. Totes elles, i moltes altres, recomanen lectures i activitats, i enllaços a propostes d’altres entitats.
A banda del que puguin fer les biblioteques escolars que funcionen, amb els seus recursos, el Departament d’Educació, amb el Programa de biblioteques escolars, les biblioteques públiques i entitats com la Fundació Bofill, Rosa Sensat o ClijCat estan treballant intensament per oferir als centres, els infants i joves i les seves famílies recursos de qualitat, tant pel que fa a l’aprenentatge com per fer més lleuger el confinament.
Font:El que ens agradaria, des del Col·legi, i el que seguirem demanant amb el Grup de Treball de biblioteques escolars, és que totes aquestes iniciatives, molt vàlides i interessants, siguin un suport a la feina de les biblioteques escolars, no un substitut. Perquè això sigui possible, l’Administració ha de fer un pla per dotar de recursos totes les biblioteques escolars i assegurar-ne el manteniment.
Les biblioteques escolars en temps de confinament: servei bàsic i estratègic?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada